Header Ads

"הטעייה צרכנית": מתארגנת תביעה ייצוגית נגד "האח הגדול"

"הטעייה צרכנית": מתארגנת תביעה ייצוגית נגד "האח הגדול"

פרסום ראשון: צופים רבים זעמו על הפקת התכנית בעקבות החזרת הדיירים המודחים לבית "האח הגדול", לאחר שבמשך למעלה מחודש הצביעו באמצעות מסרונים שעולים כסף. פנויות רבות לעורכי דין מבשילות לכדי תביעה ייצוגית. עו"ד רועי בכר: "מדובר בהפרה בוטה של חוק הגנת הצרכן"

צופי "האח הגדול" נותרו המומים ביום שלישי האחרון, כשהתברר להם שהדיירים שהודחו מהבית לאחר הצבעות באמצעות מסרונים שעולים כסף (בעלות של שקל למסרון), חוזרים לבית האח כדיירים מן המניין. נוסף על כך, הייתה אמורה להתקיים באותו פרק גם הדחה  שלא התקיימה בסופו של דבר – כאשר גם במקרה הזה שלחו הצופים מסרונים עבור המועמד שרצו להשאיר בבית. 

בפתיחת הפרק הכריז ארז טל, שבתום השבוע כל המודחים שחזרו יהיו מועמדים להדחה, ולדבריו - "מי מהם שישרוד את ההדחה ימשיך כדייר רגיל בבית". מדובר באמירה שיכולה להתפרש לשתי פנים: הדייר שיקבל הכי הרבה קולות יישאר בבית וכל השאר יודחו, או הדייר שיקבל הכי מעט קולות יודח וכל השאר יחזרו לבית. בין אם מדובר באמירה הזאת ובין אם מדובר בעצם הכנסת הדיירים, צופים רבים זעמו על כך ובחרו לבדוק האם ניתן לתבוע את הפקת התוכנית. 
עורך דין מתן פריידין ממשרד ולדמן סומך, מומחה לתביעות ייצוגיות, הוא אחד מעורכי הדין שבודק את האפשרות הזאת. "אנשים שסימסו ל'האח הגדול' פנו אליי כדי לבדוק את האופציה לתביעה. זה פורמט הולנדי, ואני בודק גם תקדימים בעולם - האם זה נוגד את חוקי הפורמט. יש חוזה לא כתוב בין הצופים להפקה, והוא נותן את הכוח וההשפעה לצופה להתערב ולקחת חלק פעיל במשחק הזה, ובין היתר לקדם את מי שאתה חפץ ביקרו או להוריד את מי שלא מוצא חן בעיניך. מקובל בריאליטי זה שיש גלגל הצלה, אבל רק חלק מהמשתתפים חוזרים, וגם זה בהחלטה של הצופה שיושב בבית, ועכשיו אומר לעצמו 'אם הייתי יודע מראש שההצבעות שלי לא ייחשבו, לא הייתי לוקח חלק פעיל במשחק הזה'. יתכן ומדובר בהפרת חוזה והטעייה צרכנית". 

על איזה סכום אתם מתכננים לתבוע? 

"על כל הסכום ששילמו עבור הסמסים. בהרבה מקרים מדובר באנשים משכבות סוציו אקונומיות יותר חלשות, וההפקה עושה מהמסרונים שנשלחים רווח של מאות אלפי שקלים. כנראה יש להם עונה חלשה והם מנסים לייצר באזז בכל מחיר, ואולי תביעה זה מה שהם מייחלים לו. אני בטוח שהם נועצו במיטב עורכי דין לפני שהם עשו את המהלכים האלה ולקחו את הסיכון המשפטי שהם ייתבעו". 
"הפרה בוטה של חוק הגנת הצרכן"

גם אל עו"ד רועי בכר, מומחה בליטיגציה מסחרית ואזרחית ותובענות ייצוגיות בתחום הגנת הצרכן, פנו צופים שחשו מרומים לאחר שידור הפרק. "מדובר בהפרה בוטה של חוק הגנת הצרכן, האוסר על הטעייה צרכנית ועל השפעה בלתי הוגנת. אסור לפגוע ביכולת הצרכן להחליט באופן מושכל כיצד להשקיע את כספם, ותוצאות השקעה כזאת, אם קרתה, אמורה להיות צפויה וברורה". 

לדעתך הופרו חוקי הפורמט? 
"אני מאמין שכן. הפורמט מתבסס על כך שדיירים שמודחים ויוצאים מהבית לא חוזרים. לא יתכן שאדם הודח, הסתובב בחוץ, שמע תגובות ופידבקים וכעת באפשרותו לתקן ולזכות בפרס הגדול. גם ארז וקורין הודו כי מדובר בפעם הראשונה בתולדות התוכנית שנעשה מהלך כזה. לו הציבור היה מודע לכך שאין כל תכלית להצביע למתמודד, וכי המתמודד המועדף עליו לא יצבור יתרון כלשהו בתחרות על הפרס הגדול – הוא לא היו מצביע לו לאורך התוכנית. לא רק שבהצבעה למתמודד המועדף עליהם הם לא סייעו לו אלא להפך, מסתבר שהזיקו לו – מאחר ולמתמודדים שהודחו ניתנה הזדמנות ללמוד איך להתנהג וכך לשפר את סיכוייהם לזכות בפרס".

לדברי עו"ד בכר, ניתן לתבוע במקרה הזה בנוסף על סכום המסרונים גם סכום נוסף בגין עוגמת הנפש שנגרמה לצופים, לאחר שעניין זה יוכח. 
מהפקת התכנית נמסר בתגובה: "מהלך החזרת המודחים הינו 'גלגל הצלה', העולה בקנה אחד עם תקנון התכנית וחוקי הפורמט, ואף מקובל בז׳אנר הריאליטי. בתום השבוע הקרוב רק מודח אחד שקיבל הזדמנות שנייה אכן ישאר בבית". 
גג
מופעל על ידי Blogger.